Eric Filion (NOKAMI)

Is an Canadian designer, technologist and artist in new media.

eric filion nokami johatsu



Chroniques souterraines

Chroniques souterraines

Les systèmes de transport en commun peuvent définir un environnement et une attitude urbains : le métro de Londres et le métro de New York sont emblématiques à cet égard, servant souvent d'éléments clés d'une mise en scène littéraire ou cinématographique, un raccourci spatial pour un peuple, un lieu et une culture. . Le réseau du métro de Montréal, bien que peut-être moins largement reconnu, a joué un rôle tout aussi clé dans la définition de l’identité de Montréal et, par extension, du Québec. Sa construction s'inscrivait dans le cadre d'un profond changement provincial qui comprenait l'annonce révolutionnaire d'un cinéma du futur par Expo 67 ainsi qu'une vague de la fin des années 60 d'artistes, d'intellectuels et de politiciens québécois qui ont commencé à (re)définir le rôle du Québec non seulement au sein du Canada, mais également à l'international.

Cette mise en avant de l'identité québécoise impliquait également implicitement une prise de distance par rapport à l'oppression socio-économique imposée par la culture anglophone et américaine et un rapprochement correspondant avec leurs homologues francophones d'outre-mer. Cette nouvelle confiance culturelle et économique est à bien des égards résumée dans la conception du métro, qui intègre des innovations techniques et de conception distinctes adaptées de l'homologue parisien de la ville, telles que l'utilisation de pneus en caoutchouc et un moteur pas à pas emblématique - le carillon à trois notes. c'est devenu la marque sonore du système de transport souterrain. Aujourd'hui encore, le Métro continue d'être perçu comme futuriste, tant par ses rames que par l'architecture unique, brutaliste (mais aussi profondément humaniste) de ses gares.

Chroniques souterraines présente un hommage virtuel aux espaces et aux systèmes qui composent ce qui continue d'être l'un des systèmes de transport les plus avancés et innovants au monde, un exemple rare d'une réflexion prospective urbaine infrastructurelle durable et inclusive qui est plus pertinente que jamais. .

Chroniques souterraines

Transit systems can be defining of an urban environment and attitude: London's tube and New York's subway are iconic in this respect, often serving as key components of a literary or cinematic mise-en-scène, a spatial shorthand for a people, place and culture.

The Montreal Métro system, though perhaps less widely recognized, has played a similarly key role in defining Montréal’s and, by extension, Québec’s identity. Its construction was part of a provincial sea-change that encompassed Expo 67’s ground-breaking heralding of a future cinema as well as a late 60s surge of Québecois artists, intellectuals and politicians who began to (re)define Québec's role not only within Canada but also internationally.

This foregrounding of Québecois identity also implicitly involved a distancing from the socio-economic oppression imposed by Anglophone and American culture and a corresponding rapprochement with their French-speaking counterparts overseas. This new-found cultural and economic confidence is in many respects encapsulated in the métro’s design, which incorporated distinct technical and design innovations adapted from the city’s Parisian counterpart such as the use of rubber tires and an iconic sounding step motor – the three-note chime that has become the underground transit system’s soundmark. To this day, the Métro continues to be perceived as futuristic, both in terms of its trains as well as the unique, brutalist (yet also profoundly humanistic) architecture of its stations.

Chroniques souterraines presents a virtual homage to the spaces and systems that comprise what continues to be one of the most advanced and innovative transportation systems in the world, a rare instance of an enduring and inclusive infrastructural urban future-thinking that bears more relevance now than ever.


Credit (sound designer)

Michael Trommer is a Toronto-based sound and video artist. He initially gained attention for leftfield house and techno records produced under the moniker ‘sans soleil’, which were released on such legendary record labels as Derrick May’s Detroit-based Transmat as well as François K’s New York imprint Wave Music.

Since the early 2000s, his practice has taken an experimental turn, focusing on psychogeographical and acoustemological explorations of anthropocentric space via the use of field recordings, spatial and tactile sound, VR, immersive installation and expanded cinema. He has released, exhibited and performed his work for labels, galleries and festivals throughout the world.

In addition to teaching graduate sound design and sound art at George Brown College, Michael also teaches Sound Film at Toronto Metropolitan University, Think Tank at OCAD University as well as Media Practice and Sonic Cinema at York University, where he is currently a PhD candidate and SSHRC Joseph-Armand Bombardier doctoral scholar in Cinema and Media Art.

http://michaeltrommer.com